نیمه ور امروز برای خود شهری است.اما از آنجا که همۀ شهرهای امروزی ما درحال تبدیل به قالبی یک شکل و یک قواره و یا درست تر آنکه بی شکل و بد قواره اند و همیشه نیز از هویت غنی فرهنگی و مقتتضیات جفرافیایی و بخشی از کارکردهای تاریخی خود به دور می افتند و […]
نیمه ور امروز برای خود شهری است.اما از آنجا که همۀ شهرهای امروزی ما درحال تبدیل به قالبی یک شکل و یک قواره و یا درست تر آنکه بی شکل و بد قواره اند و همیشه نیز از هویت غنی فرهنگی و مقتتضیات جفرافیایی و بخشی از کارکردهای تاریخی خود به دور می افتند و مهم ترین کارکرد آنها با هزار واسطه پخته خواری از درآمدهای خام نفتی منحصر می گردد. دوست تر دارم نیمه ور را به سیاق سنتی«قصبه ای یزرگ» بنامم. چرا که هنوز چه در ساختار و مورفولوژی آن، چه ارزش ها و هنجارهای مردمانش، چه تولید کشاورزی و باغداری پر رونقش و چه در تأسیسات کهن آبیاری، جویروبی شگفت آور و جشن آب(جشن پایان لایروبی) و بیل گردانی پهلوانانه وباستانیش، رگه ها و رنگ و بویی از هویت فرهنگ بومی می توان یافت.
بخشی از متن مقالۀ منتشر شده در فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی – هنری استان مرکزی شماره3 ، پاییز و زمستان 1375 ، مرتضی فرهادی.
متن PDF مقاله زیر را از درگاه زیر دانلود فرمایید.

- پرده پنهان پول
- نیم قرن معلمی و پژوهش؛ روایتی از پروژه فکری پنجاه ساله دکتر مرتضی فرهادی
- باغ سنگي سيرجان؛ بزرگترين پيکره کلاژ ايران و آن” گنگِ خواب ديده و عالم تمام کرّ” آن
- نیم قرن معلم؛ مروری بر زندگی و فعالیتهای علمی دکتر مرتضی فرهادی
- لایروبی و جشن پایان لایروبی و حکومت زنان در توچقاز سامن ملایر
- نگاهی به انواع گله وشبان و یاریگری در ایران
- زنان در عرصه تعاون مشارکت زنان روستایی و ایلی ایران درگروههای«یاریگر» وسازمانهای_تعاون_سنتی
- واره؛ گمنام و بی آوازه با صد نام و آوازه «رسالهای در باب تاریخ نوعی تعاونی کهن و زنانه»
- کار و زمان در منشور شعر و کار کارستان پروین
- با تبسم و با رشته ای نخ
- مازنجبیل؛ نشانه شناسی و ردیابی فرهنگی «نگاهی مردم شناختی در گلیمینه های کورکی»
- «دگریاری» و «خودیاری» در جشن «میان بهار» در «اسک؛ لاریجان آمل»
- «بارانخواهی» در میان عشایر سیرجان و بافت