چکیده:اين نوشته از منظر انسان شناسي اقتصادي، نگاهي متفاوت با مردم شناسان كلاسيك مكتب نوسازي به ده ايراني به مثابه زادگاه فرهنگ توليدي و كار دارد و به برخي عوامل موثر در فروهشتگي ده و دگرگوني و تقليل ساختار توليدي شهرهاي ايران اشاره مي كند. در يك صد سال اخير، ايرانيان با شتابي فزاينده از […]
چکیده:اين نوشته از منظر انسان شناسي اقتصادي، نگاهي متفاوت با مردم شناسان كلاسيك مكتب نوسازي به ده ايراني به مثابه زادگاه فرهنگ توليدي و كار دارد و به برخي عوامل موثر در فروهشتگي ده و دگرگوني و تقليل ساختار توليدي شهرهاي ايران اشاره مي كند. در يك صد سال اخير، ايرانيان با شتابي فزاينده از فضاهاي توليدي در ده، ايل، فضاهاي كشتكاري، دامداري، و همزمان از فضاي توليدات و صنايع شهري، سازمانهاي غيررسمي و نيمه رسمي اصناف و پيشه وران و كارگاه هاي توليد سنتي و متعاقب آن از كل فرهنگ توليدي فاصله گرفته اند و به تدريج به فضاهاي شبه اشرافي، ميراث خواري خام فروشي و فرهنگ مصرفي فزاينده خو گرفته و نزديك شده اند. اين دگرگوني ها در نوع ارتباط ما با جهان و قدرت غالب جهاني و نظام سوداگريِ همزاد با پانصد سال استعمار اتفاق افتاده است. . ايران از نخستين جوامع توليد كننده جهان و داراي فرهنگ توليدي پيچيده و كارآمد بوده است، اما مسائل تاريخي، اجتماعي …
کليدواژگان: ده ، فرهنگ مصرفي. ، فرهنگ توليدي ، شهرنشيني ، توليد سنتي
تمام متن مقاله بصورتPDF پیوست می باشد
- پرده پنهان پول
- نیم قرن معلمی و پژوهش؛ روایتی از پروژه فکری پنجاه ساله دکتر مرتضی فرهادی
- باغ سنگي سيرجان؛ بزرگترين پيکره کلاژ ايران و آن” گنگِ خواب ديده و عالم تمام کرّ” آن
- لایروبی و جشن پایان لایروبی و حکومت زنان در توچقاز سامن ملایر
- نیم قرن معلم؛ مروری بر زندگی و فعالیتهای علمی دکتر مرتضی فرهادی
- «مشک سازی» و «مشکزنی» در چهارده روستای «کمره»
- کارگزاران و سازمانهای سنتی آبیاری در ایران 1و 2
- تحلیلی مردم شناختی از نقش و نگار گلیمینه
- «واره» یا نوعی تعاون سنتی کهن و زنانه در ایران و علل تداوم آن
- گمانه ها و چون و چراهایی بر دیدگری های نقوش صخره ای تیمره
- تقویم آب و هوایی در «کمره»
- کار و زمان در منشور شعر و کار کارستان پروین
- شکار «جوغاسم»