اشاره: اعتقاد به جاندار بودن و نر و ماده بودن موجودات بی جان،پنداری دیرینه و جهانی است.این نوع اعتقادات در ایران نیز وجود داشته است.اعتقاد به نر وماده بودن “ابر”و”باد”…lماه و خورشید وستارگان وغیره از جمله این اعتقادات است. برای مثال،در روستاها و ایلات سیرجان و شهرهای پیرامون آن به بادی که از جانب اصفهان می […]
اشاره: اعتقاد به جاندار بودن و نر و ماده بودن موجودات بی جان،پنداری دیرینه و جهانی است.این نوع اعتقادات در ایران نیز وجود داشته است.اعتقاد به نر وماده بودن “ابر”و”باد”…lماه و خورشید وستارگان وغیره از جمله این اعتقادات است.
برای مثال،در روستاها و ایلات سیرجان و شهرهای پیرامون آن به بادی که از جانب اصفهان می وزد”نرباد” و باد “نرکو” می گویند و در برابر “باد رحمت” و یا “باد گرمسیری ماده”ابرهایی که کُرک(کرچ) هستند ونمی بارند، با یک باد گرمسیری آبستن م شوند وباران شروع می شود.
…باور به نر و ماده بودن آب درمناطق غربی و مرکزی ایران،باوری باستانی است و روستائیان و کشاورزان ایرانی معیارهایی برای تشخیص این موضوع داشته اند.برای مثال در روستائیان این مناطق معتقدند که آب اگر نرم وهموار و بی سرو صدا حرکت کند،ماده،و اگر خروشان و تند حرکت کند نر است…..برخی روستاهای اراک معتقدند که اگر پوست دست وپای مقنی هنگام کار درقنات زبر وحشن شده و ترک بخورد،اب قنات نر واگر پوست دست وپای مقنی نرم شود،آب قنات ماده است.در “اُستُو” معتقدندکه آب اگر چه مقدارش کم باشد،اما زورش زیاد است. در آبادی گرماب-بین ملایر و اراک-کشاورزان معتقدند که “قنات نر”قناتی است که ابش کم وزیاد می شود وافت وخیز دارد و اگر برایش زن نگیرند قهر می کند و در پی جفت ماده خود می رود….
در تویسرکان کشاورزان به قناتی ماده می گویند که کف وبغل کوره ان در پایینتر از مادر چاه نیز “زه” داشته باشد.در “پری زنگنه”ملایر،کشاورزان آب رودخانه پری زنگنه را نر و آب “درّه کُله” را ماده می دانند و معتقدند که آب” نر” کوچه می کند(وبرای خود راه باز می کند)و زورش زیاد است و می رود روی آب ماده،وبر روز زمین کشت بهتر کار می کند و جلو می رود،آب ماده در مشروب کردن زمین کشت بی هنر است.
درقلعه آشنا خور بین الیگوردز و خمین معتقدند آبی نر است که درآغاز بهار زیاد و به مرور کم شود،آبی ماده است که در بهار کمو در تابستان زیادتر شود.
با پیروزی روز افزون انسان برطبیعت وسست شدن قدرت ونفوذ سنت ها وبا تحلیل تدریجی آئیین های ایرانی،تقدس آب وبه ویژه با تغییرات تکیه گاه جامعه ما از آب، بن مایه آفرینش، به نفت،ونفوذ تمدن وفرهنگ غربی در سده اخیر،این جشن ها و آئیین ها همراه با باورهای پیوسته با آن و در کل خاطره زدایی فرهنگی از یادها، زدوده شده اند و اکنون تنها بقایای کم زنگی از برخی از آنها در جامعه روستایی ما به جای مانده است.یکی از این جشن ها و آئیین های آب خواهی،«عروسی آب» یا«ازدواج قتات است».
برای مطالعه متن کامل مقاله به DFپیوست مراجعه کنید.
- پرده پنهان پول
- نیم قرن معلمی و پژوهش؛ روایتی از پروژه فکری پنجاه ساله دکتر مرتضی فرهادی
- باغ سنگي سيرجان؛ بزرگترين پيکره کلاژ ايران و آن” گنگِ خواب ديده و عالم تمام کرّ” آن
- مقاله:جایگاه و پایگاه زن در آثار دکتر مرتضی فرهادی مردم شناس برجسته معاصر ایران
- معرفی و تحلیل کتاب صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن نوشته دکتر مرتضی فرهادی
- ارزیابی کارنامه مرتضی فرهادی،سلسله نشست های جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی،صنعت برفرازسنت
- نقدکتاب:واره نوعی تعاونی سنتی کهن زنانه در ایران
- 💢گزارش نشست نخست هفتمین مرحله از سلسلهنشستهای جامعهشناسان ایرانی و جامعه ایرانی(۹ آبان ۱۴۰۳)
- بررسی و نقد آثار و کنشگری دکتر مرتضی فرهادی
- شرح مختصر دکترمحمدحسین سیاح طاهری از حیات فکری_پژوهشی دکترمرتضی فرهادی
- معرفی تفصیلی کتاب صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن تألیف #دکتر_مرتضی_فرهادی
- چراغ فروزان مردمشناسی ایران
- دوره صنعت برفراز سُنت; آشنایی با آرا و افکار جامعه شناس شهیر،مرتضی فرهادی